Co warto wiedzieć?


Przygotowanie do jazdy, czyli jak prawidłowo ustawić fotel, kierownicę i lusterka?

Mimo, że proces przygotowania do jazdy jest obowiązkowym elementem każdego kursu i egzaminu na prawo jazdy, wielu uczestników ruchu nadal ma problem z prawidłowym ułożeniem fotela, kierownicy i lusterek przed ruszeniem. Widok kierowcy prowadzącego pojazd brzuchem czy też rozłożonego niemalże w pozycji leżącej z wyciągniętą jedynie ręką do kierownicy nie jest niczym nadzwyczajnym. Błąd! Odpowiednia pozycja za kierownicą wpływa nie tylko na komfort podróży, ale także (i przede wszystkim!) na bezpieczeństwo.

Krok pierwszy: fotel!

Pierwszą czynnością, którą musimy wykonać chwilę po wejściu do samochodu jest prawidłowe ułożenie fotela. Zaczynamy od regulacji wysokości siedziska. Przede wszystkim nie może być ono ustawione w pozycji, która spowoduje ograniczenie pola widzenia kierowcy (nie za nisko!), ale także nie możemy tutaj przesadzić. Odległość między głową kierowcy a dachem nie powinna być mniejsza niż 10 cm.

źródło: Canva

Następnie ustawiamy odległość fotela od pedałów. Robimy to poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła do końca. Fotel powinien być ustawiony w takiej odległości by naciskająca noga była lekko ugięta w kolanie. 

Na koniec regulujemy oparcie fotela. Oparcie jest ustawione właściwie, gdy prostując ręce nadgarstkami dotykamy obręczy kierownicy. Plecy natomiast powinny dobrze przylegać do oparcia. Im jest ono bardziej wyprostowane (nie powodując dyskomfortu), tym lepiej, bo ogranicza to ryzyko obrażeń kręgosłupa w razie kolizji. Ustawiamy też zagłówek, tak by jego górna połowa dotykała potylicy.

Krok drugi: kierownica!

 

źródło: Canva

Dłonie kierowcy podczas jazdy powinny znajdować się na równi (lub minimalnie poniżej) linii barków. W sytuacji gdy kierownica ustawiona jest zbyt wysoko, należy obniżyć ją korzystając z pionowej regulacji. UWAGA! Bardzo ważna jest odległość od kierownicy do klatki piersiowej kierowcy. Według wytycznych, powinna ona być nie mniejsza niż 25 cm oraz nie większa niż 40 cm. Wynika to z mechanizmu działania poduszek powietrznych montowanych w pojazdach. W przypadku gdy prowadzący samochód siedzi za blisko kierownicy, podczas ewentualnej kolizji może ulec poparzeniu wynikającemu z eksplozji poduszki powietrznej. Natomiast gdy kierowca siedzi w dalszej odległości niż zalecane 40 cm to poduszka nie zapewni mu odpowiedniej ochrony.

Krok trzeci: lusterka!

 

źródło: Canva

Przygotowanie do jazdy kończymy poprawnym ustawieniem lusterek. Zaczynamy od lusterka wstecznego. Tutaj sprawa jest prosta, prawidłowe ustawienie to takie kiedy w lusterku widzimy całą tylną szybę pojazdu. Bardziej skomplikowane jest poprawne ustawienie lusterek bocznych. Zdarza się, że kierowcy popełniają błąd i za mało odchylają boczne lusterka przez co widzą w nich dużą część samochodu, a zbyt małą przestrzeń wokół niego. Prawidłowe ustawienie to takie, które pozwala na obserwację jak największej przestrzeni znajdującej się za pojazdem oraz w jego okolicach. Owszem, bok samochodu również powinien być widoczny, ale jedynie w minimalnym zakresie czy wręcz po przechyleniu głowy w lewo lub prawo. 

Jeśli wykonamy wszystkie te czynności, nie pozostaje nam już nic innego, niż tylko zapiąć pasy, odpalić silnik i ruszyć w trasę.

 

Szerokiej drogi!



Źródło: własne Latex Opony S.A.