Co warto wiedzieć?


Nowe etykiety opon od maja 2021 - co przewidują zmiany?

W dniu 1 listopada 2012 roku Unia Europejska za pomocą rozporządzenia postanowiła wprowadzić ujednolicony system etykietowania opon. Producenci zostali zobligowani do umieszczania etykiet na oponach sprzedawanych w krajach Wspólnoty według jednego spójnego wzoru. Po niespełna dekadzie, postanowiono udoskonalić wprowadzony system i ogłoszono, że w połowie 2021 r. na półkach warsztatów wulkanizacyjnych pojawią się opony oznakowane nowymi etykietami.

Jakie informacje znajdują się obecnie na etykietach?

źródło: Canva

Etykiety dołączone do opon zawierają trzy kluczowe informacje: 

  • opory toczenia, tj. efektywność paliwowa.
  • hamowanie na mokrej nawierzchni
  • poziom hałaśliwości opon mierzony w decybelach

Pierwsza rubryka na etykiecie wskazuje efektywność paliwową opon. Opony klasyfikowane są w klasach od A (opona bardzo ekonomiczna) do G (najwyższe zużycie paliwa). Różnica w zużyciu paliwa jest odczuwana. Pomiędzy klasą A, a G może wynosić nawet 7.5%(!).

Pozytywnym aspektem opon ekonomicznych jest także niski poziom emisji CO2 do atmosfery. Mają one natomiast również swoje negatywne strony. Opony o bardzo niskim indeksie toczenia charakteryzują się często gorszą przyczepnością na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni.

Druga rubryka na etykiecie określa drogę hamowania na wilgotnej nawierzchni. Opony o najkrótszej drodze hamowania na mokrej nawierzchni oznaczone są symbolem A (najbezpieczniejsze), zaś te o najdłuższej literą G (najsłabsza przyczepność).

W jaki sposób ocenia się poziom przyczepności? Klasę opony przypisuje się na podstawie dwuetapowego badania. Mierzona jest skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni z 80 km/h do 20 km/h oraz siła tarcia pomiędzy drogą a oponą przy 65 km/h. Różnica w drodze hamowania pomiędzy klasą A i F (klasa G w praktyce nie występuje) wynosi aż 18 metrów(!).

Ostatni parametr umieszczony na etykiecie określa hałaśliwość opon. Hałas emitowany przez opony przedstawiany jest graficznie (trzystopniowa fala dźwiękowa) oraz liczbowo za pomocą decybeli. Jedna fala zaznaczona na czarno oznacza oponę najcichszą – co najmniej 3 dB poniżej limitu. Trzy fale oznaczają opony najgłośniejsze, powyżej ustalonego limitu.

 

Planowane zmiany

Zgodnie z nowymi wytycznymi Unii Europejskiej każda opona wyprodukowana od 1 maja 2021 r. i wprowadzona na rynek europejski będzie opatrzona nową etykietą informacyjną, która w założeniu prezentować ma więcej wartościowych dla kierowców informacji, niż aktualnie obowiązujące.

źródło: Canva

Co się zmieni? Kluczowa zmiana dotyczyć będzie oznaczenia opon zimowych. Dotychczasowe etykiety prezentują jedynie drogę hamowania na nawierzchni mokrej. Nie ma natomiast nic o przyczepności na drodze oblodzonej czy ośnieżonej. Wystarczy wspomnieć że dziś przyczepność dla opon zimowych zgodnie z normą badana jest przy temperaturze +10 stopni Celsjusza.

Nowe przepisy przewidują stosowanie w przypadku opon zimowych innego testu przyczepności. Będzie on odbywał się przy temperaturze otoczenia wynoszącej od -2 do 15 stopni Celsjusza oraz temperaturze nawierzchni wynoszącej od -4 do -15 stopni Celsjusza. Jeśli osiągi testowanych opon będą mieściły się w założonych progach, to na etykietach opon zimowych pojawi się tzw. symbol alpejski (płatek śniegu wpisany w trzy górskie szczyty). 

Nowe europejskie wytyczne przewidują także testowanie opon na mocno ubitym śniegu. Opony spełniające określone wymogi bezpieczeństwa na lodzie będą mogły dodatkowo posiadać symbol trójkąta z soplami.

Co jeszcze? Kosmetyka. W dalszym ciągu na etykietach prezentowany będzie poziom przyczepności na mokrej nawierzchni oraz opory toczenia. Zmieni się natomiast sama skala. Wartość A będzie nadal oznaczać ocenę najwyższą, najniższą oceną będzie zaś wartość E (a nie G, jak do tej pory). Różnica między najbardziej i najmniej ekonomiczną oponą ma w dalszym ciągu wynosić ok. 7,5%. 

Zmianie ulegnie także sposób komunikowania hałaśliwości opon. Po zmianach wartość liczbowa dB pozostanie, ale zamiast czarnych fal pojawi się kolejna prezentacja w skali od A (najcichsza) do C (najgłośniejsza).

 

Źródło: własne Latex Opony S.A. / Canva