O oponach


Rodzaje bieżnika. Jaką oponę wybrać?

Kierunkowy, symetryczny (klasyczny), asymetryczny - rodzaje bieżników.

Możemy wyszczególnić trzy główne rodzaje: bieżnik symetryczny, kierunkowy i asymetryczny. Taki podział dotyczy opon letnich i zimowych, ale i całorocznych. Za każdym rodzajem stoi inna charakterystyka, inne przeznaczenie, inna technologia i na końcu – inna półka cenowa, która jest niejako wypadkową wcześniejszych cech.

Ale zaraz, zaraz – czy to oznacza, że bieżnik bieżnikowi nie równy? Zgadza się.

Co prawda, każdy bieżnik składa się z tych samych „składowych”, takich jak bloki bieżnika, rowki, nacięcia/lamele, łączenia bloków – ale to ich układ względem siebie, determinuje czy mówimy o bieżniku symetrycznym, kierunkowym czy asymetrycznym. Każdy z nich jednak spełnia pewne podstawowe zadania jakie ma postawione przed sobą wspomniany „rodzaj bieżnika” – takie jak: utrzymanie przyczepności, przeniesienie mocy silnika, sterowalność, absorbcja nierówności, odprowadzanie wody (błota pośniegowego w przypadku opon zimowych, całorocznych).

Jakie są zatem cechy poszczególnych bieżników i czym się między sobą różnią?

Bieżnik symetryczny to proste technologicznie rozwiązanie o najniższych kosztach produkcji. Jak sama nazwa wskazuje bloki bieżnika są ułożone względem siebie symetrycznie, co sprawia, że możemy założyć oponę na dowolne koło – nie ma tu oznaczeń determinujących miejsce bądź sposób montażu (inaczej będzie w przypadku bieżników kierunkowych i asymetrycznych).

Bieżnik symetryczny najczęściej spotykany jest w oponach o mniejszych rozmiarach i mniejszych osiągach. Zatem tego rodzaju opony są dedykowane samochodom miejskim, kompaktowym – którym wysokie osiągi nie są nazbyt potrzebne. Plusem tego typu opon będzie ich cena, szerokie możliwość rotacji i mniejsze opory toczenia. Minusem będą słabsze parametry trakcyjne. Użytkując tego typu ogumienie trzeba mieć świadomość, że nie jest to właściwa opona do ekstremalnie dynamicznej jazdy.

Drugim rodzajem z jakim możemy się spotkać to bieżnik kierunkowy. Główna cecha, którą widać na pierwszy rzut oka to ułożenie bieżnika w kształt litery „V” w środkowej części. Ten rodzaj bieżnika to technologicznie wyższa półka. Taki wzór sprawia, że w przypadku opon letnich możliwość odprowadzenia wody jest o wiele lepsza niż w przypadku bieżnika symetrycznego, co znacznie zmiejsza występowanie zjawiska aquaplanningu. Natomiast w oponach zimowych – mamy znacznie lepsza trakcję, gdyż opona efektywniej wgryza się w śnieg oraz odprowadza błoto pośniegowe.

Takie ułożenie bieżnika sprzyja jednak nieco wyższemu poziomowi hałasu, z racji na „powtarzalność” układu bloków w centralnej części bieżnika. Na ścianie bocznej opon kierunkowych znajduje się strzałka informująca o kierunku montażu, to arcyważny element. Nie można dopuścić do błędnego montażu, taka sytuacja będzie miała duży wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa jazdy. Tego typu bieżnik dedykowany jest kierowcom o bardziej usportowionym stylu jazdy.

 

Najbardziej zaawansowanym technologicznie wzorem bieżnika są opony asymetryczne. W tym przypadku strona wewnętrzna i zewnętrzna różnią się względem siebie. Części nie dość że, są inne wizualnie – mogą również różnić się samą mieszanką (tego nie wychwycimy już gołym okiem). Wewnętrzna część bieżnika odpowiada za skuteczne odprowadzanie wody. Bloczki są gęściej ułożone, nacięcia występują częściej, rowki są szersze. Część zewnętrzna bieżnika asymetrycznego ma za zadanie trzymać oponę w zakręcie, dlatego też jej bloki są masywniejsze, a nacięcia mniejsze. Taki rodzaj opon charakteryzuje się bardzo wysokimi osiągami i szybkością reakcji na ruchy kierownicą. W przypadku samochodów sportowych, o wysokich mocach – te cechy są poszukiwane. Opony asymetryczne na ściankach bocznych posiadając oznaczenia outside i inside, które determinują ich montaż i ewentualną rotację.

A zatem, możemy mówić o trzech głównych rodzajach bieżnika – symetrycznym, kierunkowym i asymetrycznym, aczkolwiek można pokusić się również o wyszczególnienie pewnego rodzaju bieżnika opon, bez bieżnika...

Mowa o slicku, czyli oponie torowej której 100% powierzchni, w obszarze docisku styka się z nawierzchnią, gwarantując gigantyczną przyczepność i dość krótkie życie opony – ale właśnie tego kierowca wyścigowy szuka na torze. Ciekawostką jest to, że oponą typu slick można jechać tempem wyścigowym po mokrej nawierzchni – ale do momentu gdy nawierzchnia jest mokra, bez „stojącej” wody – wtedy taka opona przestaje działać – wtedy do gry wchodzą opony z rowkami odprowadzającymi wodę.

Wracając z toru na drogę – wybór i doradztwo w zakresie odpowiedniej opony do naszego pojazdu zawsze można skonsultować z profesjonalnym serwisem.